Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
Traffic Manager - President Edition, kompletny podręcznik
#11
Zaawansowana SI pojazdów
To jest opcja, którą należy włączyć.
Jest to funkcja zintegrowana z zmodyfikowanym path-findingiem. Głównymi intencjami tej funkcji są:
  • Poprawić całościowe wykorzystanie dróg;
  • Bardziej równomiernie rozłożyć ruch na dostępne pasy ruchu;
  • Zapobiec zbyt częstym zmianom w pasach ruchu.
Po aktywacji, SI oblicza trasę, którą pojazd podejmie tuż przed rozpoczęciem trasy. W tej chwili sytuacja drogowa jest uwzględniana podczas planowania trasy. Jednak po ustaleniu trasy pojazd nie dokonuje dalszych adaptacji, chyba że włączysz odpowiednie zaawansowane ustawienie.
Optymalizacja użytkowania drogi
TM:PE stale obserwuje w tle natężenie ruchu oraz średnie prędkości dla każdego zabudowanego odcinka drogi i dla każdego kierunku. Zaawansowana SI pojazdów wykorzystuje te informacje do budowy szybkiej optymalizacji tras.  Jak w każdym algorytmie path-findingu, każdemu odcinkowi drogi jest przypisany księgowy unikalny koszt, który reprezentuje przewidywany czas przejazdu. Opierając się na tym pomyśle, drogi, dzięki którym szacowany czas przejazdu jest najmniejszy, są faworyzowane przez algorytm.
> Zapobieganie efektom sprzężenia zwrotnego
Efekt sprzężenia zwrotnego może wystąpić, gdy przeciążone odcinki dróg są omijane przez SI, ale prowadzą do korków wtórnych, ponieważ nowe pojazdy są zmuszone do objazdów. Jeśli nie zostaną podjęte żadne środki zaradcze, wtórne zatory doprowadzą do zatłoczenia pierwszej drogi, o której mowa.
Podczas obliczania współczynników kosztów, które pochodzą z pomiarów ruchu jest dodawana pewna losowa wartość (może być ujemna), aby zminimalizować tego rodzaju efekt.
Optymalizacja wykorzystania pasów ruchu
Podczas znajdowania ścieżki na każdym skrzyżowaniu lub przejściu (węźle, które nie jest skrzyżowaniem, ale zmienia się typ drogi lub liczba pasów ruchu), przez które pojazd może przejeżdżać, generowana jest nowa losowa wartość. Ta wartość określa linię, którą pojazd najbardziej faworyzuje, aby przemierzyć kolejne odcinki. Mechanizm ten pozwala na lepsze rozłożenie pojazdów między dostępne pasy ruchu.
Ograniczenia dotyczące zmiany pasa ruchu
SI oblicza do dwóch czynników kosztowych dla każdej rozważanej zmiany pasa:
  1. Podstawowy współczynnik kosztu wynosi wartość proporcjonalną do liczby pasów, które należy zmienić (czyli zliczona liczba zmian pasów jest mnożona przez współczynnik proporcjonalności).
  2. Drugi współczynnik jest dodawany do pierwszego czynnika: jest niezerowy, jeśli podczas szukania trasy rozważana jest wielopasmowa zmiana.
Oba czynniki kontrolują tendencję pojazdów do zmiany pasów ruchu. Jednak ich wartości nie muszą być proporcjonalne do prawdopodobieństwa zmiany pasa ruchu na danym odcinku.
  Odpowiedz
#12
Zakaz jazdy prywatnych samochodów i ciężarówek na buspasach
Jeśli jest włączona, ta funkcja tworzy sztuczne ograniczenia ruchu dla wszystkich pasów autobusowych, tak aby na nich obowiązywał zakaz ruchu samochodów osobowych i ciężarówek.
Komentarz: ta opcja dotyczy dróg, które mają w swojej kontrukcji buspasy.
Ustawienie
  1. Wejdź w opcje gry i wejdź w ustawienia TM:PE
  2. Przejdź na kartę zasady i ograniczenia
  3. Kliknij usuń samochody i ciężarówki z buspasów.
  Odpowiedz
#13
Autobusy mogą ignorować strzałki
Tworzenie linii autobusowych mających przystanki w krótkich odcinkach może być problematyczne, zwłaszcza jeśli TM:PE jest włączone. Problem pojawia się, gdy autobus musi zmieniać pasy, aby wjechać na przystanek. Jeśli nie ma po drodze żadnych węzłów, autobus nie będzie mógł zmieniać pasów ruchu. Opcja ignorowania strzałek pasów ruchu pozwoli skręcać bez zmiany pasa nawet gdy konfiguracja strzałek na to nie pozwala.
[Obrazek: 500px-Round-trips.png]

Ustawienie
  1. Wejdź w ustawienia gry i w ustawienia TM:PE
  2. Przejdź na kartę zasady i ograniczenia
  3. Włącz opcję autobusy mogą ignorować strzałki
  Odpowiedz
#14
Autobusy ewakuacyjne mogą ignorować zasady ruchu
Po włączeniu tego ustawienia autobusy zachowują się jak pojazdy uprzywilejowane i lekkomyślni kierowcy. Mogą ignorować znaki pierwszeństwa, sygnalizację i jechać szybciej niż dozwolono. Funkcja jest dostępna jeśli masz zainstalowane DLC Natural Disasters.
Ustawienie
  1. Wejdź w ustawienia gry i w ustawienia TM:PE
  2. Wejdź w kartę zasady i ograniczenia
  3. Kliknij autobusy ewakuacyjne mogą ignorować zasady ruchu.
  Odpowiedz
#15
Pojazdy ciężarowe preferują ruch po zewnętrznych pasach na autostradach
W wielu krajach ciężarówki poruszają się po zewnętrznych pasach, aby umożliwić szybszym pojazdom wyprzedzanie. Ta opcja umożliwia symulowanie zjawiska.
Ustawienie
  1.  Włącz ustawienia gry i ustawienia TM:PE
  2. Wejdź w kartę zasady i ograniczenia
  3. Kliknij pojazdy ciężarowe preferują zewnętrzne pasy na autostradach.
  Odpowiedz
#16
Zasady ruchu na autostradach
W grze można zauważyć ogromne różnice w zachowaniu kierowców w stosunku do świata rzeczywistego. 

  1. W rzeczywistości samochody bardzo rzadko zmieniają jednocześnie kilka pasów ruchu.
  2. W przypadku wyjazdu/wjazdu na autostradę pojazdy stopniowo wjeżdżają i wyjeżdżają, natomiast w grze pojazdy potrafią wjeżdżać od razu na środkowe pasy ruchu.
W realnym świecie autostrady mają pasy rozbiegu/zjazdowe. Są one niezbędne do zachowania stałego ruchu oraz w zapewnianiu bezpieczeństwa kolizji pojazdów jadących z różnymi prędkościami.
Na pasach rozbiegu pojazdy przyspieszają i włączają się między pojazdy. Na pasach zjazdu pojazdy powoli zwalniają (często ograniczenie prędkości jest inne). To rozwiązanie można włączyć w TM:PE.

Tak powinny wyglądać połączenia na autostradach
[Obrazek: 500px-Lane-splitting-1.png]
(Każdy pas ruchu przechodzi w swój oddzielny za skrzyżowaniem)

Ustawienie
  1. Włącz ustawienia gry i TM:PE
  2. Wejdź na kartę zasady i ograniczenia
  3. Kliknij włącz zasady ruchu na autostradach
Zmiana pasów ruchu

Przy włączonej tej opcji, pojazd może zmienić tylko jeden pas ruchu naraz (nie dotyczy pojazdów uprzywilejowanych).
Wjazdy i wyjazdy
Pojazdy są zmuszane pozostać na swoim pasie ruchu podczas wjazdu lub zjazdu z autostrady. Możesz złagodzić te ograniczenia za pomocą narzędzia ograniczeń na skrzyżowaniach klikając na węzłach autostradowych. Opcja [Obrazek: 20px-Lanechange.png] umożliwia zmianę pasów ruchu pojazdom jadącym na wprost wszystkim (narzędzie) lub wybranym (zobacz opcje zaawansowane).
Dodatkowe informacje
  • Aby opcja zadziałała, dla każdego pasa z wlotu musi istnieć dokładnie jeden pas na wylocie;
  • Jeśli włączysz opcję specyficznych reguł łączenia/dzielenia pasa zmiana strzałek zostaje wyłączona dla węzłów autostradowych, ponieważ strzałki są automatycznie ustawiane przez zestaw reguł łączenia i dzielenia pasów ruchu na autostradach. Możesz jednak użyć narzędzia łączenia pasów, aby na danym węźle zastąpić tę regułę.
  • Ze względów wydajności włączenie tej opcji ma zastosowanie wyłącznie do pojazdów, które dopiero rozpoczną podróż i żadna opcja zaawansowana nie jest w stanie tego zmienić.
  Odpowiedz
#17
Trasowanie
Kiedy TM:PE jest aktywny, modyfikuje sposób, w jaki pojazdy poruszają się po skrzyżowaniach w kolejności:

  1. poprawy przepustowości i dystrybucji ruchu
  2. aby zwiększyć realizm.
Komentarz: jest to oczywiście domyślny mechanizm moda, łatwo go można zmodyfikować używając narzędzia łączenia pasów.

Pojęcia
Komentarz:
  • Pas wewnętrzny i zewnętrzny - każdy chyba ogarnia.
  • Skrzyżowanie: węzeł, w którym łączą się przynajmniej 3 odcinki.
  • Przejście: węzeł, w którym łączą się 2 odcinki dwóch różnych typów dróg dwukierunkowych lub biegnących w tym samym kierunku.
Schematy zmiany pasa ruchu
TM:PE wdraża pięć takich schematów dla skrzyżowań i przejść:
  1. 1 do 1
  2. wewnętrzne dzielenie pasów
  3. symetryczny podział
  4. wewnętrzne łączenie pasów
  5. krzyżowanie się
Schemat 1 do 1
Jest to najprostszy schemat - dotyczy skrzyżowań, w których liczba pasów wychodzących jest równa liczbie pasów na danym wlocie w danym kierunku. Poniższy rysunek dobrze ilustruje tę sytuację:

[Obrazek: 300px-One-to-one.png]
Przy odwzorowaniu 1 do 1, każdy pas na wlocie (w danym kierunku) ma jedną wychodzącą linię.

Wewnętrzne dzielenie pasów
Jest to schemat, w którym jest więcej pasów wychodzących w danym kierunku niż wchodzących. Obrazek ilustruje sytuację, w której tak się dzieje.

[Obrazek: 300px-Inner-lane-split.png]
Dla pasów zewnętrznych jest stosowany schemat 1 do 1, a pas wewnętrzny (z niego wychodzi jasnoniebieska strzałka) jest dzielony tak, aby zasilać pozostałe pasy wychodzące.

Symetryczny podział
Jest to schemat, w którym liczba pasów wychodzących w danym kierunku jest większa niż wchodzących, ale (żeby nie stosować powyższego mechanizmu) dochodzi warunek podzielności liczby pasów wychodzących przez liczbę pasów wchodzących. Dzięki temu ruch jest rozkładany równomiernie.

[Obrazek: 300px-Symmetric-split.png]

Łączenie wewnętrznych pasów
Podobnie jak w dzieleniu wewnętrznych pasów, tutaj są łączone wewnętrzne, a w przypadku zewnętrznych jest stosowany schemat 1 do 1.

[Obrazek: 300px-Inner-lane-merge.png]

Łączenie krzyżowe
To łączenie jest stosowane na przejściach łączących wyłącznie odcinki autostradowe. W zależności od liczby wchodzących i wychodzących pasów, jest stosowany mechanizm:
  1. zygzakowaty
  2. dwufazowy, w którym centralne pasy biegną prosto, a zewnętrzne (w tym przypadku z obu stron) łączą się w kierunku środka.
[Obrazek: Criss-cross-1.png]
Łączenie zygzakowate jest stosowane, jeśli liczba pasów wchodzących jest nieparzysta, a liczba wychodzących jest parzysta i vice versa.

[Obrazek: Criss-cross-2.png]

Łączenie dwufazowe jest stosowane, gdy liczba wchodzących i wychodzących pasów są jednocześnie parzyste i nieparzyste.
  Odpowiedz
#18
Zmodyfikowany path-finding
Kiedy TM:PE jest włączony, modyfikuje podstawowy algorytm path-findingu, co pozwala poprawnie działać wprowadzonym opcjom.
Komentarz: koszt w algorytmie nie jest prawdziwym kosztem w grze. Kosztem nazywamy "księgowane" operacje, którym jest przypisana dana liczba (np. wartość parametru razy jakaś waga). Najczęściej, im mniejsza liczba, tym bardziej preferowana jest dana operacja, jeśli istnieją alternatywne.
Poniższe funkcje są zintegrowane ze zmodyfikowanym algorytmem:
  • Ograniczenia ruchu pojazdów: podczas path-findingu, koszt użycia zarezerwowanych pasów przeznaczonych nie dla niego jest podniesiony w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa lub zapobieżenia przemieszczaniu się takimi fragmentami.
  • Ograniczenia na skrzyżowaniach: Jeśli przekroczenie jezdni danym przejściem dla pieszych jest zabronione, algorytm w ogóle nie przewiduje tej możliwości. Jeśli pojazdy mogą zawracać, algorytm przewiduje ten stopień swobody.
  • Rezerwacja buspasów: TM:PE podnosi koszt użycia buspasów dla zwykłych pojazdów.
  • Autobusy mogą ignorować strzałki: Jeśli opcja jest włączona, algorytm zezwala na ignorowanie tych strzałek (ale zaleca się im je respektować kiedy tylko to możliwe).
  • Ciężarówki preferują zewnętrzne pasy na autostradach: Kiedy ta opcja jest włączona, pojazdy ciężarowe mają tendencję do korzystania z zewnętrznych pasów. Jest to osiągane poprzez podniesienie kosztu jazdy wewnętrznymi pasami (oczywiście tylko dla ciężarówek).
  • Ograniczenia prędkości: bezpośrednio działają na koszty przejazdy. Na przykład, wybranie odcinka z ograniczeniem prędkości 50 km/h jest dwukrotnie wyższy niż przejazd odcinkiem tej samej długości z ograniczeniem 100 km/h.
  • Zaawansowana SI pojazdów: kiedy aktywowana, wybiera drogi z mniejszym średnim natężeniem, losuje wybór pasów dla lepszego rozłożenia ruchu i wprowadza koszty zmiany pasa ruchu oraz zawracania.
Schemat kalkulacji kosztów
  1. Wprowadzenie ograniczeń pojazdów - koszt zależny od ścisłości ograniczeń: niskie - 10; średnie - 100; wysokie: 1000; ścisłe: +nieskończoność).
  2. Wprowadzenie ograniczeń z gry: stare miasto - 5; heavy traffic ban - 10.
  3. Wprowadzenie kosztów za użycie/nieużywanie pasów transportowych: współczynnik przy autobusie na takim pasie: 0,1; zwykły pojazd: 10.
  4. Wprowadzenie kosztów dla dużych pojazdów używających wewnętrznych pasów ruchu na autostradach (jeśli opcja jest aktywowana), współczynnik między 1 a 2.
  5. (Jeśli zaawansowana SI pojazdów jest aktywna) wprowadzenie kosztów losowego wyboru pasa ruchu przed skrzyżowaniem i na przejściach autostradowych (losowo - 1 lub 2).
  6. (Jeśli zaawansowana SI pojazdów jest aktywna) wprowadzenie kosztów związanych z pomiarami ruchu (między 1 a 5).
  7. (Jeśli zaawansowana SI pojazdów jest aktywna) wprowadzenie kosztów zmiany pasa ruchu (podstawowy współczynnik: 1,5; za każdy kolejny pas: 2).
  8. Podziel wynik przez ograniczenie prędkości na danym odcinku.
  Odpowiedz
#19
Realistyczne prędkości
Kiedy opcja realistyczne prędkości jest aktywna, pojazdy jeżdżą ze zmiennymi prędkościami.
Ustawienie
  1. Wejdź w ustawienia gry i w ustawienia moda;
  2. Wejdź w kartę rozgrywka;
  3. Zaznacz realistyczne prędkości;
Schemat obliczania
Docelowe prędkości są losowo różnicowane dla wszystkich pojawiających się pojazdów. Konkretna wartość prędkości zależy od różnych współczynników. Zarówno obowiązujące ograniczenia prędkości, jak i dalsze dostosowania (np. wynikające ze stanu dróg i pogody - zobacz także stan drogi ma większy wpływ na prędkość pojazdów) tworzą podstawowe wyliczenie, które jest modyfikowane przez tę opcję.
  • Pojazdy ciężarowe jeżdżą z prędkością obniżoną do 10%.
  • Lekkomyślni kierowcy jeżdżą od 30% do 200% szybciej.
  • Pozostałe pojazdy mają randomizowaną prędkość w przedziale -20% do +30%.
  Odpowiedz
#20
Z racji przeniesienia strony źródła tego poradnika, niestety poznikały wszystkie screeny jakie były w nim zawarte. Pracuję nad ich przywróceniem, a jednocześnie powiem, że być może poradnik doczeka się niedługo rozbudowy z mojej strony czy też @kabexxx Smile
Aktualnie kilka pierwszych postów ma już wstawione screeny, kolejne będą dorzucane w najbliższych dniach. (Pewnie do jutra, max "pojutra(?) :P" się z tym wyrobię)

EDIT: Wszystkie obrazki już dodane na swoje miejsce Smile
  Odpowiedz

Witaj na Cities Skylines PL!
Aby dodać odpowiedź zaloguj się, lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zalogowani użytkownicy mogą odpowiadać w wątkach

Szybka rejestracja

Możesz także skorzystać z opcji szybkiej rejestracji za pomocą facebooka.



Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: